10.08.2014

Moda na sportowe logo, nie jak w latach 90 (The sporty logo trend, not like the 90's)

http://global.rakuten.com/en/store/roys-closet/item/1310a-03/?s-id=borderless_recommend_item_en
Jeszcze kilka lat temu, noszenie dużego logo popularnych sportowych marek kojarzone było z ubiorem dresiarskim, a na myśl przychodził tekst grupy Big Cyc, "Ten kto nosi Adidasa to jest facet pierwsza klasa." Była duża różnica między sportowymi logo w Polsce a w USA. W USA, istniejące od dawna logo nie świeciły w szkołach czy na ulicach bo stały się normą. Każdy posiadał choć jedne Reeboki, Nike czy Adidasy. Natomiast w Polsce, gdy zagraniczne marki zaczęły wchodzić na rynek w szybkim tempie, popularne stało się noszenie spodni dresowych Adidas, butów Nike czy bluz Reebok. Tak samo jak stało się popularne kupowanie ich tańszych wersji na dawnym Stadionie Dziesięciolecia czy na innym bazarze, z napisem Addias, Nice, czy z czterema paskami zamiast trzema na nogawce czy bucie.

Narodziło się "lansowanie" modą dresiarską, do tego stopnia, że założenie ubioru sportowego z widocznym logo stało się obciachem, dla tych, którzy nie chcieli być kojarzeni z rozpieszczoną szkolną młodzieżą, czy przeklinającymi grupkami palaczy.

Na szczęście, świat się zmienił, Polska też, a także i moda oraz nasze myślenie. Od kilku sezonów, buty sportowe nie są już kojarzone z wf'em czy modą uliczną. New Balance, Reebok Classic czy Nike nosimy dziś do biura, na imprezy, na zakupy, na rower, z ubraniami eleganckimi, sportowymi, codziennymi. Normalne stało się zakładanie kolorowych  butów sportowych do czarnej stylizacji, czy łączenie ich z garniturem. Moda stała się wygodniejsza, codzienna. Buty sportowe zastąpiły szpilki na wybiegach, imprezach i innych wyjściach, noszą je gwiazdy i nosimy je my.

Podobnie jest z odzieżą sportową. Sportowe torby w kształcie bowling lub duffel zastępują formalne duże torby. Nosimy wielka logo Adidasa czy Nike, zwłaszcza najnowszą kolekcję przystrojoną graficznymi wzorami i tropikalnymi kwiatami. Na legginsach widnieje nam ogromne logo i napis Adidas, a rosnące w popularności New Balance czy Nike Air Max goszczą w każdej szafie, nawet Pan które zazwyczaj nie rozstają się ze swoimi Loubotins.

Logomania opętała nas już dawno, ale to oddzielna sprawa. Fakt jest taki, że sportowe marki rozwijają swoją gamę produktów, oferując klientom możliwość stworzenia butów czy wykreowania własnego nadruku na butach, aby bardziej przybliżyć produkt do siebie. Noszenie wielkiego logo nie stało się obciachem, nie jest dowodem na to, że nas na coś stać, po prostu jest normalne. Zakładając na siebie sportowe logo już nie ryzykujesz oberwaniem od nieznajomych czy kradzieżą tej części ubioru.

Nosząc logo sportowej marki, trzeba zaś pamiętać o spójności, i to nie w celach wyglądania jak nasze popularne trenerki fitness czy blogerki sponsorowane przez jedną czy drugą firmę odzieży sportowej. Ale noszenie spodni Adidas z butami Nike może być trochę faux-pas, chyba że logo jest mało widoczne. Najlepiej jest zaś dodawać jedną rzecz z dużym logo lub trzymania się jednej firmy przy tworzeniu stylizacji.

Ubrania, buty i dodatki sportowych marek możemy dziś kupić na Allegro czy w sklepach internetowych tych marek, lub w sklepach Zalando, ASOS czy Answear. Często można trafić na promocyjne ceny, lecz warto zwrócić uwagę na to, zwłaszcza na Allegro, czy nie kupujemy podrobionych rzeczy. 
Zaskakujące jest to, że pomimo szerokiej dostępności sportowych produktów na naszym rynku i obniżonych cen, nadal możemy spotkać na ulicy, u całkiem ładnie ubranych młodych osób, buty jak New Balance z literką G z boku, czy bardzo widocznie podrobione Air Maxy, bez logo i bez specjalnej podeszwy z której słyną, a lokalne bazary dalej sprzedają koszulki Punna czy buty Asidas. I to dopiero jest obciach.
The sporty logo trend, not like the 90's

A few years ago, wearing large logos of popular sports brands was associated with clothes worn by hip-hop listening youth, and the lyrics of the Big Cyc song came to mind, "He who wears Adidas is a first class guy." There was a big difference between sports logo in Poland and in the USA. In the United States, the long existing logo wasn't highlighted so much in schools or on the streets because it had already become the norm. Everyone had some Reeboks, Nike, or Adidas shoes. In Poland, where foreign brands have begun to enter the market at a rapid pace, wearing Adidas sweatpants, Nike shoes, and Reebok hoodies had become popular. Just as it has become popular to buy cheaper versions of them at the former National Stadium, or at another bazaar, with Addias or Nice inscribed, or with four stripes instead of three on the leg or shoe. 

Making gymwear popular became the key trend, to the extent that wearing such sports clothing with a visible logo had become embarrassing for those who did not want to be associated with spoiled school youth, or cursing and smoking street gangs. 

Fortunately, the world has changed, Poland has changed, and so has clothing and fashion, along with our thinking. For several seasons, sports shoes are no longer associated with gym class or with street fashion. We wear New Balance, Reebok Classics or Nike to the office today, to events, while shopping, when biking, with clothing that's elegant, sporty, everyday. Wearing colorful sports shoes with an all-black outfit or combining them with a suit is simply normal. Fashion has become comfortable, casual. Sports shoes replaced the super high heels on runways, at events and other occasions, celebrities wear them and we wear them too. 

Same goes for sportswear. Sports bags like bowling bags or duffel bags replace large formal bags. We wear large logos from Adidas or Nike, especially considering the latest Adidas collection of graphic patterns and tropical flowers. We wear leggings bearing a huge Adidas logo and inscription, and the growing in popularity, New Balance or Nike Air Max residing in every closet, even in those of ladies who never part with their Loubotins. 

Logomania possessed us a long time, but this is a separate matter. The fact is that the sports brands  developed their range of products, offering customers the opportunity to create shoes or create their own prints on shoes to be more close to each product. Wearing a big logo is no longer embarrassing, it's no longer proof that we can afford something, it's just normal. Wearing athletic logos is no longer associated with the risk of getting hit by strangers or having the clothing stolen. 

When wearing sports brand logos, it is important to remember about consistency, and not for the purpose of looking like our popular fitness trainers and bloggers sponsored by one or the other sportswear company. But wearing Adidas pants with Nike shoes can be a little faux-pas, unless the logo is barely visible. It is best to add just one thing with a big logo or stick to one company when creating an outfit. 

Today we buy clothes, shoes and accessories from popular sports brands on Allegro or online stores of these brands, or from online retailers, like ASOS or Answear. Often you can find them at promotional prices, but it is important to make sure they're not counterfeit goods, especially when buying them on Allegro. 

What's most surprising is that despite the wide availability of sportswear and shoes on our market and at reduced prices, we can still encounter nicely dressed young people on the street, wearing look-alike New Balance shoes with the letter G on the side, or very obviously fake Air Max, without the logo and without the special soles they're known for, while local markets and bazaars continue to sell t-shirts or shoes with Asidas or Punna inscriptions. Now that's just embarrassing.



















outfits from ASOS

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Your comments