4.10.2014

Zakupy na magicznej Piątej Alei w Nowym Jorku (Shopping on magical Fifth Avenue in New York)


Piąta Aleja (Fifth Ave)
Ma na sobie nieskazitelnie biały markowy płaszczyk. Do tego białą, szeroką opaskę we włosach a w ręku torebkę Chanel 2.55. Przechadza się przez zatłoczony sklep Abercrombie & Fitch z neutralną miną.
Tuż za nią podąża młody, ładnie ubrany mężczyzna, w eleganckim płaszczu i garniturze, jej ojciec. W ręku trzyma stertę ubrań a ona, wskazując palcem, mówi, “Chcę jeszcze to i to.” Ignoruje pytanie ekspedientki, czy w czymś pomóc. Wygląda jak mała księżniczka, a ma zaledwie dwanaście lat, może jedenaście. W innych krajach dzieci w jej wieku marzą o parze butów, które nie są zdarte po starszej siostrze. Takich dziewczynek jest niestety dużo. Są rozpieszczone przez bogatych rodziców i nie znają znaczenia pieniędzy. One po prostu mogą mieć wszystko i to wykorzystują.

Widok na Bergdorf Goodman oraz Plaza Hotel
Na Piątej Alei w Nowym Jorku, aż roi się od ekskluzywnych sklepów i butików a kobiety i dzieci ubrane w markowe ciuchy od stóp do głów przepychają się jak starsze panie na bazarze na wsi. Na jednym odcinku znajdują się Abercrombie, Chanel, Gucci i Louis Vuitton. Zaraz obok jest Bergdorf Goodman, Cartier, Fendi, Armani, Versace, Tiffany’s, Harry Winston i nawet Apple Store. Większość osób rozpoznaje te sklepy i tę aleję z filmów takich jak Seks w Wielkim Mieście czy Śniadanie u Tiffany’ego. I większość osób odwiedzających Nowy Jork, marzy o tym, aby przejść się Piątą Aleją, bo nie wszystkich stać na zakupy tam. Piąta Aleja, idąc w górę, prowadzi do pięknego Central Parku otoczonego bryczkami i tym zapachem koni.

Konie przy Central Parku
Tam się “kończy” słynna Piąta Aleja. Natomiast idąc w dół, od 58 ulicy, mamy jedno wielkie centrum zakupów. Na każdym rogu lub nawet przed firmowymi sklepami, można spotkać handlarzy podróbek takich jak Louis Vuitton, Gucci czy Chanel, rozłożonych na wielkich, białych kocach. Każde takie stoisko otacza tłum ludzi pytających, “Ile? Ile?” czy “To naprawdę prawdziwa?” Cena za pikowaną torebkę w stylu Chanel 2.55: $60 (można się targować). Mina osoby nie widzącej różnicy między tą a prawdziwą, gdy sprzedawca wciska jej kit, że to prawdziwa skóra: bezcenne. Na widok policji, handlarze zwijają koce z prędkością światła i znikają gdzieś w tłumie, z kocem zarzuconym na plecy.

Zmierzając w dół, mamy Saks Fifth Avenue, Katedrę Św. Patryka i Rockefeller Center, plus kolejne butiki oraz Trump Tower. Potem kolejne sklepy, i tak aż do Bryant Park, przy którym znajduje się wielka Nowojorska Biblioteka Publiczna, w okolicach 42 ulicy. Trochę niżej jest wielki sklep Lord & Taylor’s, a potem już coraz mniejsze tłumy i coraz mniej sklepów, jedynie pizzerie i sklepy z pamiątkami.

Pracując w Abercrombie w samym sercu magicznej Piątej Alei, można spotkać się z różnymi ludźmi. Koledzy z pracy zachwycali się, że widzieli Donatellę Versace pod budynkiem, inni zaś pomagali Emmie Watson. Ja osobiście miałam okazję pomóc aktorce, Kyra Sedgwick, i widziałam jak raper Ne-Yo przechodził przez sklep w swojej słynnej czapce z daszkiem. Raz nawet spotkałam Annę Muchę! Czekała na dole, ja schodziłam, i chciałam podejść ale odwróciła wzrok, i zniknęła. Koleżanka raz zaczepiła pewnego pana, którego rozpoznała z telewizji: był to Michał Figurski. Sklepy takie jak Abercrombie nie są tylko dla bogatych, lecz zaliczają się do sklepów luksusowych ze względu na ceny. Chociaż… Pewnego dnia, pomagałam grupie młodych kobiet, które brały damskie bluzy z kapturem z półek jakby były za darmo (cena za jedną: $70) i z uśmiechem mówiły, “W porównaniu do tego co jest obok, to jest TANIE!”


Okno Tiffany
Okno Henri Bendel
Harry Winston
Okno Lord & Taylor's
Okno Van Cleef and Arpels
Czy Piąta Aleja jest aleją dla elity? Nie dokładnie. Fakt, jest osadzona prestiżowymi sklepami i jest uznawana za jedną z najdroższych ulic na świecie. Ale to tu też odbywają się parady, od polskiej parady Puławskiego po paradę z okazji dnia Św. Patryka. Na początku 20 wieku, aleja stała się dzielnicą zakupów modowych z wyższej półki, która przyciągała modne kobiety z całego świata. Do dziś po części tak jest. Pracując na pół etatu w sklepie Abercrombie podczas studiów, (2006-2009), Abercrombie był tylko w USA. Dlatego większość klientów z którymi miałam do czynienia miało brytyjski, hiszpański lub włoski akcent. “Bo tego u nas nie ma!,” krzyczeli. My, młode ekspedientki, patrzyłyśmy, pełne podziwu, jak turyści, starzy i młodzi, otoczeni torbami z sąsiadujących butików, ledwo wtaczali się po schodach trzypiętrowego Abercrombie. Na wiadomość, że danego rozmiaru już nie ma, krzyczeli, “No, no!… (nie, nie, ja po to tu przyjechałam!) A dzieci, małe fashionistki, przebierały w ubraniach dla dorosłych, nie zwracając uwagi na rachunek na $1200 zapłacony przez rodziców przy kasie. Dla ich całej rodziny, to były “zwykłe rodzinne zakupy.”

Piąta Aleja ma to w sobie, że nas pochłania. Sklepowe wystawy przyciągają nasz wzrok, a widok modnie ubranych kobiet z torbami z tych sklepów w garści działa na nas, jak w psychoanalizie Freuda: wiemy, że też chcemy to mieć, bo będziemy się czuły lepiej, modniej. Zakupy na Piątej Alei - to jest marzenie każdej fashionistki. Ale co powie na to jej portfel? (lub mąż czy ojciec :)) 

Rockefeller Center nocą
Lord & Taylor's
Okolice Lord & Taylor's  / Apple Store
Piąta Aleja w okolicy Trump Tower
Rockefeller Center zimą
Biblioteka Nowojorska

Bryant Park






(Wszystkie fotografie są własne, wykonane w grudniu 2013 r.)


Shopping on magical Fifth Avenue in New York

She’s wearing a spotless white designer coat, with a matching white headband in her hair. In her hand is a Chanel 2.55 handbag. She’s passing through the crowded Abercrombie & Fitch store with a neutral face. Right behind her is a young, elegantly dressed man, in a nice coat and suit, her father. He’s holding a heap of clothes while she, pointing her finger, says, “I want this and this.” She ignores when the sales assistant asks if she needs any help. She looks like a small princess, but is barely 12 years old, maybe even 11. In other countries, children her age dream of a single pair of shoes that aren’t already worn by an older sister. There are many girls like this. They’re spoiled by their rich parents and don’t know the meaning of money. They simply think that they could have everything and take that for granted.

Fifth Avenue in NYC is swarming with exclusive stores and boutiques, while women and children dressed in designer clothes from head to toe push their way through like old ladies at village baazars. On one block, you have Abercrombie, Chanel, Gucci, and Louis Vuitton. Right next door you have Bergdorf Goodman, Cartier, Fendi, Armani, Versace, Tiffany, Harry Winston and even the Apple Store. Many people recognize these stores and this avenue from movies like “Sex in the City” or “Breakfast at Tiffany’s.” And many people visiting New York dream of walking down Fifth Avenue, since not everyone can afford to shop there. Fifth Avenue, going uptown, leads to the beautiful Central Park, surrounded by horse-drawn carriages and that horsey smell.

That’s where the famous Fifth Avenue “ends.” However, going downtown from 58th street, we have one big shopping center. On every corner and even in front of designer stores, you’ll see sellers offering fake handbags such as Louis Vuitton, Gucci or Chanel, spread out on huge, white blankets. Each stand is surrounded by a crowd of interested people asking, “How much?” or “Is it really real?” The price of a quilted “Chanel 2.55” bag: $60 (you can haggle). Seeing the face of a person who doesn’t distinguish this from a real bag, when the seller says, it’s real leather: Priceless. At the sight of a policeman, these sellers gather their blankets at the speed of light and disappear into the crowds, with the blanket on their back.

Going downtown, we have Saks Fifth Avenue, St.Patrick’s Cathedral and Rockefeller Center, along with more boutiques and Trump Tower. Then, more stores up to Bryant Park, which is where the New York Public Library is located, around 42nd street. Right below, is the huge department store, Lord & Taylor’s, leading to smaller crowds and smaller stores downtown, besides pizzerias and souvenir shops.

Working at Abercrombie in the heart of Fifth Avenue, you can meet many different people. My colleagues raveled when they saw Donatella Versace near our building, while others helped Emma Watson. I personally once helped actress Kyra Sedgwick and saw rapper Ne-Yo pass through the store in his famous hat. Once, I saw Polish actress Anna Mucha. She was waiting downstairs, I was walking down the steps and wanted to approach her but she turned away and disappeard. My friend once stopped a man, who she recognized from TV: it was Michał Figurski, Polish TV presenter. Stores like Abercrombie aren’t just for the rich, but are classified as luxury shops considering their prices. Then again… One day, I was helping a group of young women, who were taking hoodies off the shelves as if they were for free (price: $70 for one) and smiling, said, “Compared to what’s next door, these are CHEAP!”

Is Fifth Avenue an avenue for the elite? Not exactly. Fact, it is filled with prestigious shops and is considered one of the most expensive streets in the world. But this is also where parades take place, from Polish Pulaski parade to the annual St. Patrick’s Day parade. In the early 20th century, the avenue became a high-end shopping district, which attracted fashionable women from all around the world. It is still like that today. Working part-time at Abercrombie during college (2006-2009), Abercrombie was only present in the US then. That’s why most customers who I helped had a British, Spanish or Italian accent. “We don’t have this there,” they’d yell. We, young sales assistants, watched full of awe, as these tourists, young and old, surrounded by bags from neighboring shops, barely strode up the stairs of three-story Abercrombie. When they heard, that a given size was gone, they’d yell “No, no, I came all the way here for that!” And the children, small fashionistas, tried on adult clothing, not looking at the price tags or the $1200 bill their parents paid at the cash register. For their whole family, this was just a “regular shopping trip.”

Fifth Avenue has it in itself, that it absorbs us. Store displays catch our eyesight, and the sight of nicely dressed women with paper bags from those stores has the same effect on us as in Freud’s psychoanalysis: we know we want to have this, because we’ll feel better, prettier. Shopping on Fifth Avenue is the dream of every fashionable woman. But what will her wallet say? (or husband/father :))


(All photos are my own, taken in December 2013)