8.09.2014

Abercrombie & Fitch: marka pełna kontrowersji, szumu, i amerykańskiego życia nastolatków (Abercrombie & Fitch: The brand filled with controversy, hype and American teenage life)

Chyba żadna marka nie spotkała się aż z tak dużą ilością kontrowersji dotyczącej tego, dla kogo jest stworzony (często mówi się, że to sklep dla gejów, choć co to za różnica?) rozmiarów ubrań, kolory skóry zatrudnionych pracowników, dyskryminacji. Jako były pracownik, mogę przyznać, że wymagania co do wyglądu były duże, ale jako studentka, nie wyobrażałam sobie fajniejszej pracy. 

Ludzie przyjeżdżali kiedyś z całego świata by zrobić zakupy w słynnym Abercrombie & Fitch, obwieszonym plakatami ładnych, młodych modeli bez koszul, ze zasłoniętymi oknami w celu zaproszenia ludzi do środka zamiast pozwalać "zaglądać", o zapachu świeżych męskich perfum, z przyciemnionymi światłami i za głośna muzyką. Ubrania przeznaczone dla typowych amerykańskich studentów zyskały popularność na całym świecie. W kolekcjach były bluzy, dżinsy, koszule, koszulki, sukienki jak i dodatki. Wszystko miękkie, a ceny jak za ubrania z wyższej półki. Na kampusie uczelni napis Abercrombie na bluzie widniał co kilka metrów. Nie było to szpanem, było to normalne. W kolekcji nie było czerni ponieważ czerń kojarzy się z formalnością, a marka jest reprezentacją wyluzowanego stylu.

Po wyjeździe ze Stanów nieco zapomniałam o marce i przyzwyczaiłam się do tego, że jej tu nie ma. W końcu pracując w Abercrombie udało mi się uzbierać sporo ciuchów. Ale dziś odkrywam Abercrombie na nowo dzięki social media, czyli tego, czego nie było gdy tam pracowałam. Profile na Instagramie czy Twitterze działają na mnie nostalgicznie. Ah te czasy, gdy się było na studiach, pracowało na pół etatu z fajnymi ludźmi w podobnym wieku, i nosiło dres Abercrombie na co dzień.

Na szkoleniu poprzedzającym rozpoczęcie pracy, wmawiali nam, młodym osobom, że Abercrombie to ciuchy dla ładnej, Amerykańskiej młodzieży. Często łączy się je z Conversami, kolejnym elementem młodzieży z USA. Modele na plakatach i w filmikach reklamujących markę byli młodzi, ładni, szczupli, przeważnie biali. No właśnie. Od tego zaczęły się kontrowersje. że to marka dla białych, dla szczupłych. Bo nie ma rozmiarów powyżej L dla kobiet. Bo dżinsy nie pasują osobom o pełnych kształtach. Bo plakaty są zbyt seksowne pokazując fajne pary czy mężczyzn bez koszulek, co przyciąga gejów. Kolegów gejów zaliczałam do najfajniejszych osób których tam poznałam, bo byli niesamowitymi ludźmi!

Prezes marki, Mike Jeffries, Pan w średnim wieku wyglądający jak nastolatek z włosami pofarbowanymi na kolor platynowy blond, noszący klapki Abercrombie nawet zimą, na widok którego wszyscy pracownicy nagle poprawiają wszystko na sobie i w otoczeniu odpowiada, że to są ubrania dla elity, dla fajnych amerykańskich nastolatków, tych których inni chcą naśladować w szkole, bo też chcą być fajni. Ideałem jest osoba ładna, fajna, wyluzowana, popularna. Czy to działa? Owszem, ponieważ zamiast skupiać się na zadowoleniu każdego, Abercrombie zadowala właśnie tę elitę. 

Tak samo było z zatrudnieniem. Podczas mojej pierwszej wizyty w Abercrombie, kupowałam bluzę z kapturem, którą kocham do dziś. Dziewczyna przy kasie spojrzała na mnie i zapytała, czy nie szukam pracy. Ja, studentka, właśnie szukałam pracy na przerwę między semestrami. Po rozmowie kwalifikacyjnej i złożeniu aplikacji, dostałam ją. Przyjmując nas, mówili nam, jeśli spotkacie kogoś "fajnego" zaproponujcie im pracę. Czy to znaczy, że zaliczałam się do tego "fajnego" grona? Wymagane były naturalne fryzury, stroje tylko te wyznaczone na dany sezon złożone z Abercrombie, paznokcie jasne i krótkie, minimalny makijaż. Nasz look miał być w miarę naturalny.

Podczas mojego stażu pracy, prawie w każdym sezonie dostawało się dżinsy, koszulki i od czasu do czasu, klapki. Wybierało się jeden strój spośród kilku opcji. Najczęściej, dla kobiet były to dżinsy skinny i jakiś top w kolorze szarym, białym czy granatowym, a dla panów dżinsy slim, i też t-shirt lub polo. Raz były bardziej urozmaicone opcje. Wiele dziewczyn, w tym ja, wybrały strój na uczennicę czyli bluza z kapturem, a do tego bardzo krótka spódniczka w kratkę. Klienci byli zachwyceni, też takie stroje chcieli! Ale po niecałym tygodniu nastała zmiana - stroje były zbyt wyzywające, i dostaliśmy nowe. Tamte ubrania nam zostały tak jak i pozostałe. 

Pracując w Abercrombie, poza stałym rabatem i świetnym doświadczeniem, poznaje się dużo ludzi, w tym pracowników czy klientów. Patrząc na pracowników, śmieliśmy się, że tak dużo ładnych osób to się chyba nigdzie indziej nie zobaczy. Klienci chcieli z nami robić zdjęcia, nie tylko ze słynnym modelem bez koszulki witającym klientów przy drzwiach.

Pomimo kontrowersji, marka Abercrombie była, jest i będzie marką luksusową upragnioną przez ludzi na całym świecie. College nadal kojarzy się z Abercrombie i vice versa. żadna marka nie ma fajniejszych bluz, a perfumy czuć nawet na ulicach Warszawy. Abercrombie ciągle się zmienia. Otwiera sklepy poza USA, wprowadza nowe style ubrań, w tym nawet czarną kolekcję, ale nadal podtrzymuje swoje wartości. Po skargach głównie ze strony rodziców nastoletnich dzieci, Abercrombie przestał z seksownymi reklamami, by uniknąć skojarzeń z seksizmem.

Dla turystów, wizyta w Abercrombie była i chyba nadal jest, fajną atrakcją. Tradycyjne amerykańskie ciuchy, niezwykła atmosfera sklepu - wiele osób chciało być częścią tego doświadczenia. Nawet teraz po skończonych studiach i wielu latach pracy w biurze, myślami wracam do tej pracy w Abercrombie. Nauczyła mnie otwartości do ludzi z różnych stron świata, z rożnymi poglądami i orientacjami, poznałam markę którą nadal  uwielbiam, uzupełniłam swoją szafę i świetnie się bawiłam chwilami. Gdyby tak na jeden dzień przenieść się w tamten czas, mieć na sobie te idealnie dopasowane ciemne dżinsy, poczuć zapach tych perfum, zobaczyć znajomych, i znów iść w kierunku ukrytych drzwi na trzecim piętrze Abercrombie na Piątej Alei. 
P.S. Kiedyś martwiłam się, jak będę kupowała Abercrombie po wyjeździe z USA? Ale zakupy przez internet są coraz łatwiejsze z darmową dostawą do Polski. Kliknęłam, zobaczyłam i wspomniałam, jak kiedyś kochałam tę markę. Dopiero jak jest się daleko to docenia się coś bardziej. Na szczęście, to i media społecznościowe pozwalają mi być na bieżąco. 
Abercrombie & Fitch: The brand filled with controversy, hype and American teenage life

I don't believe that any brand has been met with such a large amount of controversy concerning [who it's made for (often called the "gay store" - but what difference does it make?), clothing sizes, skin colors of employees, discrimination. As a former employee, I can say that though the requirements as for appearance were big, as a student, I could not imagine a cooler job. 

People came from all over the world to do some shopping in the famous Abercrombie & Fitch, where posters of pretty, young models without shirts hung on walls, with covered windows to invite people inside instead of allowing to window shop, with the scent of fresh masculine fragrance, with tinted lights and too loud music. Clothing designed for the typical American students have gained popularity all over the world. The collections included hoodies, jeans, shirts, t-shirts, dresses and accessories. All soft, and with prices as for the higher-end clothing. On campus, hoodies with the Abercrombie logo were on every corner. It was not snobby, it was normal. There was no color black in the collection, since black is deemed formal, not casual, and the brand stands for casual.

After leaving the US, I somewhat forgot about the brand and got used to the fact that it's not here. Working at Abercrombie, I was able to collect a lot of clothes. But today I discovered Abercrombie again thanks to social media, which didn't exist when I worked there. Profiles on Instagram or Twitter made me nostalgic. Ah those times when I was in college, working part-time with cool people of a similar age, and wore Abercrombie sweats every day. 

During the training prior to starting the job, managers told us, young people, that Abercrombie's clothes are for American youth. Often they are combined with Converse, another element of the US youth. Models on the posters advertising the brand and the videos were young, pretty, slim, mostly white. Exactly. That is how all the controversy started: that is the brand for the white, for slim people. Because there are no sizes above L for women. Because jeans do not fit people with fuller figures. Because posters are too sexy featuring cute couples or hot shirtless men, luring in gay men. Some of the best people I met were gay and they were awesome.

Brand CEO Mike Jeffries, a middle-aged man looking like a teen with platinum blond hair, wearing Abercrombie flip-flops even in winter, at the sight of which all employees suddenly clean up themselves and their surroundings, said, that these are clothes for the elite, for cool American teens, those which others want to be like at school to be cool. The ideal is a cool person, pretty, laid back, popular. Does it work? Absolutely, because instead of focusing on satisfying everyone, Abercrombie satisfies that elite.

The same goes for hiring. During my first visit ever at Abercrombie, I was buying a hoodie, which I still adore today. The girl at the register looked at me and asked, if I'm looking for a job. I, a student, was actually in the middle of a job search during winter break. After the interview and application process, I got the job. When they hired us, they told us, if you see someone cool, ask them if they're looking for a job. Does that mean, I fell into the "cool" crowd? We were required to have natural hairstyles, to wear only the Abercrombie outfits designated for that season, nails short with a light-colored polish, minimal makeup. Our look was supposed to be as natural as possible. 

Working at Abercrombie, almost every season gave us employees jeans, tops, and from time to time, flip flops. We got to select one outfit from several options. During my years working there, women typically wore skinny jeans and a top in gray, white or blue, and slim jeans for men, with a t-shirt or polo. Once or twice, there were more varied options. A lot of girls, including myself, chose an outfit a la naughty student consisting of a hoodie, and a very short plaid skirt. Customers were delighted and also wanted the outfits! But after less than a week, there was a change - clothes were too revealing, and we got new ones. Those clothes we kept as all the others as well. 

At Abercrombie, besides the employee discount and wonderful work experience, I met a lot of people, both employees and customers. Looking at the employees, you probably wouldn't see so many pretty people anywhere else. Customers wanted to take pictures with us, not just with the famous shirtless model greeting customers at the door. 

Despite the controversy, the Abercrombie brand was, is and will be a luxury brand coveted by people all over the world. College still associates with Abercrombie and vice versa. No brand has cooler sweatshirts and the perfume can be smelled even on the streets of Warsaw. Abercrombie is constantly changing. It opens stores outside of the United States, introduces new styles of clothing, including even a black collection - a first this season, but still maintains its values. After hearing complaints coming mainly from parents of teenagers, Abercrombie stopped with the sexy ads to avoid being called sexist.

For tourists, a visit to Abercrombie was and probably still is, a cool attraction. The traditional American clothes, unusual atmosphere of the store - a lot of people wanted to be part of this experience. Even now, after graduating, and many years of work in the office, my thoughts go back to the job at Abercrombie. It taught me openness to people from different parts of the world, with different views and orientations, I met a brand I still love, added on pieces to my wardrobe and had a great time. If I could only go back to those times for just one day, to wear those perfectly fitting dark jeans, to smell the perfume in the air, see friends from that time, and once again walk towards the hidden door on the third floor of Abercrombie on Fifth Avenue.

p.s. I once worried, how will I shop Abercrombie after leaving the US? But shopping online is easier than ever and with free shipping to Poland. I clicked, I saw and remembered, how I always loved the brand. It's only when you're far away that you value something more. Luckily, that and social media keep me in the know.

Abercrombie 2006




Abercrombie 2014